Spod lady, spod sufitu, z gablotki


 

Właściciel sklepu, chcący zastosować specjalistyczne meble do ekspozycji papierosów, może skorzystać z propozycji koncernów tytoniowych dostarczających firmowe ekspozytory lub zdecydować się na współpracę z firmą oferującą elementy wyposażenia placówek handlowych. Obie opcje mają zalety.   

Korzystanie z firmowych podajników na papierosy ma wiele plusów, ale ma też minusy. Takie meble zazwyczaj dostępne są w jednym rozmiarze i wzorze, przez co nie pasują do każdego sklepu. Ponadto, konsekwencją wspomnianego rozwiązania jest zgoda na ograniczenie ekspozycji tylko do marek danego producenta. A przecież klienci oczekują wyboru. - Wyłożenie różnych marek papierosów na ekspozytorze przypisanym do konkretnego brandu może być kłopotliwe - przyznaje Filip Nagalewski z Willson&Brown.
Skorzystanie z usług specjalistycznej firmy dostarczającej meble sklepowe ma ten atut, że jej oferta jest zwykle szeroka i dopasowana do wielkości i charakteru każdej placówki. - Proponujemy podajniki z opcją mocowania do sufitu. Sprawdzają się w pomieszczeniach, których wysokość nie przekracza 3,5 metra - zapewnia Ryszard Rudnik z firmy ABM. Dodaje, że podajniki można też przymocować do podłogi. Mają z reguły lekką konstrukcję, umożliwiającą podział na część ekspozycyjną i magazynową. Coraz częściej wyposażane są w podświetlane panele reklamowe. Nie zajmują wiele miejsca i są proste w obsłudze.

Dla małych i dużych

W małym sklepie, w którym chodzi o maksymalne wykorzystanie przestrzeni, sprawdzą się podajniki podwieszane do sufitu lub stojące przy boksie kasowym. Zazwyczaj zrobione są z drutu lakierowanego proszkowo lub poliakrylu. Standardem są dyspensery, separujące poszczególne marki papierosów oraz popychacze, ułatwiające sięgnięcie po kolejną paczkę, po wyjęciu z rzędu pierwszego opakowania.
Ekspozycję można zbudować za pomocą systemu regałów metalowych, przeznaczonych do supermarketów, średnich i małych sklepów. - Meble oferowane są w standardowym kolorze RAL 9001, w opcji występują także inne kolory z palety RAL. Mogą mieć perforowane ścianki, zawieszki, szklane półki oraz półki specjalnego zastosowania, np. papierosowe. Regały mają certyfikaty wytrzymałości i bezpieczeństwa użytkowania - opisuje przedstawiciel ABM.

Eksponuje i reklamuje

Od kilku lat design ekspozytorów w zasadzie nie zmienia się. - Nie zauważamy ewolucji potrzeb klientów, poza spadkiem zainteresowania powierzchniami reklamowymi na podajnikach i szafach do papierosów - wyjaśnia Sławomir Radziszewski z firmy Marka Polska.
Większe zmiany widać za to w przypadku mebli przeznaczonych do specjalistycznych sklepów czy stoisk tytoniowych. Zapanowała moda na stosowanie elementów drewnianych, aluminiowych, szklanych oraz specjalnych systemów oświetleniowych. Takie rozwiązania są eleganckie, wyróżniają asortyment i podnoszą prestiż placówki.
Wybierając ekspozytory do papierosów, należy kierować się wielkością sklepu i organizacją sali sprzedaży. W mniejszych punktach, ze sprzedażą zza lady, podajniki znajdują się przeważnie przy kasach. Standardem są ekspozytory podwieszane lub gabloty ekspozycyjne. Jeśli w sklepie mamy więcej kas, warto zastosować tzw. popychacze, które usprawniają obsługę klientów. - W przypadku papierosów prawie zawsze sprzedawca podaje towar, a więc to on musi mieć swobodę dostępu do niego - podkreśla Filip Nagalewski z Willson&Brown. Za to ekspozycja powinna być zorganizowana pod kątem kupującego. Praktyczne rozwiązanie, chroniące przed kradzieżami, stanowią żaluzje, który kasjer zasuwa, odchodząc od kasy. (SAM)


Zwykle to kasjer sięga po papierosy, zatem ekspozytor powinien być zamontowany pod kątem jego wygody
Papieros jak biżuteria
Kilka lat temu najpopularniejszym materiałem do tworzenia ekspozytorów na papierosy był drut, a później płyty wiórowe i aranżowane tworzywa. Zmieniła się też technika podawania paczek: początkowo była grawitacyjna, potem pojawiły się tzw. popychacze. Doszły też różne nachylenia i aranżacje trejów na paczki. Obecnie podajniki nie tylko służą do sprzedaży papierosów, ale też do reklamowania i informowania klientów np. o konstrukcji filtra. Modne stało się również wykorzystywanie ruchu i POS TV. Coraz częściej stylizowana paczka papierosów prezentowana jest na obracających się mechanizmach, jak biżuteria czy telefony.


« Powrót