Wyposażamy Sklepy
Wyposażamy sklepy
Wyposażamy Biura
Wyposażamy biura
Wyposażane sklepy przez ABM
Realizacje

 

System Prowadzeni Klienta * Na Straży Sklepu


Artykuł: Wyposażenie na straży sklepu

na_strazy_sklepu_print_750 

Na ich straży mogą stanąć zarówno proste bramki, które pod naciskiem ręki otwierają dostęp do sali sprzedaży, lub zaawansowane technologicznie urządzenia, które nie tylko same wpuszczają klientów do środka, ale przede wszystkim zabezpieczają placówkę przed kradzieżami.

Podstawowym zadaniem systemów wejściowo-wyjściowych, powszechnie określanych bramkami, jest uporządkowanie przestrzeni sklepowej i jasne zaznaczenie, gdzie w sklepie znajduje się wejście, a w którym kierunku należy się udać, aby opuścić sklep, a także stawienie czoła nieuczciwym klientom.

Bramki liczą klientów

Gama produktów należących do kategorii systemów prowadzenia klientów obejmuje m.in. bramki mechaniczne oraz ich elektroniczne odpowiedniki wyposażone w fotokomórkę lub radar, a także młynki wejściowe, zwane też kołowrotami, bramki przykasowe, wyjścia awaryjne. - Najprostsze konstrukcyjnie bramki mechaniczne otwierają się przez popchnięcie ręką, a dzięki zamontowanej wewnątrz sprężynie, samoczynnie wracają do pozycji wyjściowej. Ich zaletą i przewagą nad innymi jest praktycznie całkowita bezawaryjność urządzenia, wynikająca z bardzo prostej konstrukcji oraz uniezależnienia od jakichkolwiek mediów zewnętrznych, to jest zasilania elektrycznego. Bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia elektroniczne mogą być wyposażone w impuls otwierający poprzez fotokomórkę lub radar, sygnał alarmowy uruchamiający się automatycznie przy próbie wyjścia klienta „pod prąd", a nawet licznik wchodzących osób, dający cenne informacje na temat frekwencji w sklepie w różnych okresach czasu oraz pozwalający mierzyć efekty realizowanych akcji promocyjnych - informuje o różnych modelach bramek Wiesław Łozowski, product manager firmy Wanzl. W grupie urządzeń montowanych przy wyjściu, oprócz samozamykających się bramek przykasowych, które blokują się samoczynnie i zamykają przejścia przy kasach, które nie pracują, warto zwrócić uwagę na niektóre innowacyjne rozwiązania, pozwalające klientowi na daleko posuniętą samodzielność. - Bramka wyjściowa eGate może być zintegrowana z automatycznym systemem kas przy wyjściu. W połączeniu z takimi rozwiązaniami, jak bezobsługowe skanowanie i bezobsługowe płatności, kasy stają się obszarem o dużym stopniu innowacyjności. Gdy klient zapłaci za zakupy, bramka otworzy się automatycznie, umożliwiając klientowi opuszczenie sklepu. Dużą zaletą z punktu widzenia klienta jest większa swoboda podczas zakupów i krótszy czas oczekiwania w kolejce do kasy - opisuje rozwiązanie Wiesław Łozowski.

Radiowe, elektromagnetyczne, akustomagnetyczne

W ofercie bramek elektronicznych, które stanowią jeden z najbardziej rozpowszechnionych systemów zabezpieczenia towaru w sklepach, znajdują się urządzenia oparte na trzech różnych technologiach: radiowej, elektromagnetycznej, akustomagnetycznej. Dodatkowym rozwiązaniem jest połączenie technologii radiowej i elektromagnetycznej. Popularnością wśród właścicieli sklepów cieszą się rozwiązania oparte na technologii radiowej, której zaletą jest niski koszt eksploatacji oraz stabilna praca systemu. Natomiast specjaliści z branży zabezpieczeń szczególnie polecają bramki akustomagnetyczne, które ich zdaniem umożliwiają skuteczne zabezpieczenie produktów niemal każdego rodzaju, od artykułów spożywczych, po odzież, produkty luksusowe czy sprzęt elektroniczny. Niestety, za wyższy stopień zabezpieczenia przed kradzieżami trzeba również więcej zapłacić. Cechą, dla której warto zwrócić uwagę na tę technologię jest również możliwość rozstawienia bramek w większej odległości. W zależności od zakłóceń, odległość może wynosić nawet powyżej dwóch metrów. Dla przykładu, w systemach elektromagnetycznych szerokość przejścia nie przekracza metra.

Na wymiar

Dokonując wyboru elementów systemu wejściowego czy wyjściowego, właściciel sklepu powinien mieć na uwadze nie tylko szerokość wejścia, dostępność mediów oraz funkcję, jaką system ma pełnić - reprezentacyjną, ochronną, ale przede wszystkim powierzchnię obiektu handlowego. Koszt wprowadzenia systemu jest uzależniony od tego, czy właściciel sklepu zdecydował się na urządzenia mechaniczne, czy wyposażone w zaawansowaną elektronikę, a także od liczby elementów składowych i wybranych dodatkowych funkcji, takich jak np. moduł pomiarów frekwencji klientów w sklepie. Najtańsze są mechaniczne kołowroty i bramki, najdroższe elektroniczne, technologicznie zaawansowane systemy zintegrowane z siecią komputerową obiektu handlowego. Specjaliści radzą jednak, aby nie sugerować się ceną samego systemu, ale wziąć pod uwagę jego amortyzację, czyli koszt wszystkich potrzebnych akcesoriów przez okres około dwóch-pięciu lat. - Wybór rodzaju systemu jest uzależniony od powierzchni sklepu. Mniejsze sklepy rzadziej decydują się na rozwiązanie kompleksowe i montaż całego systemu - najczęściej montowana jest w nich pojedyncza, otwierana ręcznie bramka sprężynowa, która zamyka się samoczynnie po wejściu klienta. Ponadto można zamontować przegrodę ukierunkowującą ruch w sklepie i stolik pod koszyki. Sklepy o powierzchni od 100 metrów kwadratowych, stosujące zarówno koszyki, jak i wózki sklepowe można wyposażyć już w kompletny system prowadzenia klienta z młynkiem wejściowym dla klientów i bramką do przepuszczania wózków. Duże sklepy o powierzchni powyżej 300 metrów kwadratowych inwestują w systemy elektroniczne wyposażone w fotokomórki lub radar - opisuje preferowane przez różne formaty sklepów rozwiązania Ryszard Rudnik, dyrektor ds. zaopatrzenia i logistyki ABM.

 

« Powrót